2018/2 For tidligt fødte i skole

Indholdsfortegnelsen

Skolegang

  • Hvordan går det for tidligt fødte børn i skolen? (Rikke Wiingreen, læge, Herlev Hospitalet/Rigshospitalet)
  • Forskning: Sammenhæng mellem sen skolestart og faglige resultater
  • En stor forskel på kort tid (Pia Schackinger, optometrist, syn- og motorikvejleder og Lene Knudsen, afspændingspædagog, kranio-sakral terapeut og motorik vejleder)
  • Hensyn i overbygningsklasser, når børn har følger (Elizabeth Pöckel)
  • Sensitive børn i fritidshjem, SFO og klub (Lise August, psykolog og Martin August, psykoterapeut
  • Forskning: Mange for tidligt fødte klarer sig godt i skole

Sansning og motorik

  • Krog og læring i indskolingen (Gudrun Gjesing, specialterapeut, Lene Hummelhøj Qvist, socialpædagog og Tine Ørskov Dall, lærer)
  • Sansning – forudsætning for læring! (Mette Degn Larsen og Kit Nygaard Bak, fysioterapeuter)
  • Et sansemotorisk forløb ved skolestart (Dorte Møller)
  • Sociale relationer (Anne Brodersen, bevægelseskonsulent)
  • Hjernepauser – aktiviteter, der booster læring (Nanna Paarup og Søs Rask Andresen, coaches, udviklingskonsulenter og forfattere)
  • Tidligt født – tidlig indsats? (Gitte Gjedsted, psykoterapeut)

Skoleskift og inklusion

  • Den gode inklusion (Jette Lambertsen)
  • Skolevalg & Skoleskift (Kate Sørensen)
  • Forældre i arbejdstøjet (Elizabeth Pöckel)
  • Det sociale liv (Winnie Motzfeldt Thomsen)
  • Farvel folkeskole, farvel kære mor (Elizabeth Pöckel)
  • På gymnasiet med udfordringer i rygsækken (Elizabeth Pöckel)

Angst og stress

  • Angst hos (for tidligt fødte) børn (Lisbeth Jørgensen, klinisk psykolog, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet)
  • Sammen er vi detektiver (Mette Degn Larsen og Kit Nygaard Bak, fysioterapeuter)
  • Stresspåvirkninger og trivsel for børn og unge med særlige behov (Ellen Vibe Pedersen, Pædagogisk konsulent i PsykologCentret, Viborg/Skive
  • Jeg elsker dig altid – også når du er bange (Mathilde Hannemann)
  • Sandplay som hjælp til traumer og angst (Mette Nordby Østergaard)

Matematik

  • Forskning i matematiske evner
  • Tidlige tegn på matematikvanskeligheder (Pernille Pind, konsulent og forfatter)
  • Sansemotorisk træning styrker den matematiske evne (Karin Friis, lærer, læringskonsulent og motorikvejleder)
  • Forskning: For tidlig fødsel forbundet med lavere matematiske evner og lavere velstand
  • MIO Matematikken – Individet – Omgivelserne (Bent Nørgaard, matematikredaktør, forfatter og matematiklærer)
  • Forskning: Sammenhæng mellem indlæggelsestid, brug af respirator
  • og svagere matematiske evner senere
  • Matematikken omkring os (Alice Darville, pædagogisk konsulent)

Læsning og indlæring

  • Neuropsykologisk undersøgelse af for tidligt fødte børn (Helle Kjærgård, børneneuropsykolog)
  • Arbejdshukommelse og for tidligt fødte børn
  • Hvordan fungerer arbejdshukommelsen?
  • Ny metode kan hjælpe børn, der har svært ved at læse (Mikael Højbjerg, ordblindelærer og Helga Conradsen, læsekonsulent)
  • Læsevanskeligheder og selvværd (Yvonne Lund, speciallærer ved Ordblindeinstituttet)

Kr. 60,00

Varekategori:

Beskrivelse

Særnummer med fokus på typiske vanskeligheder for tidligt fødte børn i skole. Der er seks sektioner: skolegang, sansning og motorik, skoleskift og inklusion, angst og stress, matematik samt læsning og indlæring.

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.